25.08.2013

Oioi...

Tida går visst litt fort! Da har jeg allerede gått på universitetet i 10 dager! Kort sagt så er det enormt! Vi fikk alle eget kart over campus første dagen. Heldigvis har jeg kun 2 byggninger å bekymre meg om. Det som bekymrer meg mest er det at jeg er nødt til å møte opp halv 7 utenfor universitetsporten på mandag. Som utvekslingsstudenter har vi ikke akkurat førstevalget på kurs. Mange av de mest populære kursa er fulle og det er ingen plasser til oss. Siden jeg er nødt til å ta "utviklingsrelaterte" fag så har jeg totalt 8 valg med tanke på spanskkunnskapene mine. Og 5 av disse forelesningene kræsjer med hverandre. Dersom jeg ikke får 4 av de 5 førstevalgene mine kan det bli veldig stressende å finne alternativer/ få det godkjent når jeg kommer tilbake til Norge. Så det er dette vi må betale $5000 dollar for. De fagene jeg nå ønsker meg er arkeologi, kjønn og klimaendringer, "realidad social peruana", og nyere historie i Peru. I det minste kan man få en stor middag til 3,5 soles i kantina. Når det kommer til hvordan man skaffer seg pensum skjønner jeg virkelig ingen ting. I noen tilfeller er det ikke pensum, men kun forelesninger med power point, andre ganger sender læreren artikklene på mail, noen ganger må man gå på biblioteket og lette frem de aktuelle bøkene og kopiere de kapitlene som er anbefalt å lese, og det finnes mange kopibutikker rundt om på campus som har alle artikklene til et fag så da må man gå dit. Men lærerene sier ikke så mye så man må finne ut av hvilke av disse metodene man må bruke selv. Heldigvis er de fleste studentene veldig hjelpsomme og holder oss nærmest i hånda når vi befinner oss på universitetsområdet. Kanskje ikke så rart når vi står der midt i veien med et campus kart i A3 størrelse og prøver å finne ut av hvor vi er hen. For å gi et bilde på hvor stort universitetet er så bor det rådyr og skilpadder på området. De ligger i parkene og prøver å spise maten din. Jeg vil klappe dem, men dette er vi blitt fra råda å gjøre fordi de kan sparke hardt. Rådyrene, ikke skilpaddene regner jeg med. Ellers så trives jeg godt i den nye leiligheta, bortsett fra det at doene tetter seg 2 ganger i uka. Det er heller ikke så rått her som det det var i Callao heldigvis. Forrige uke var jeg ute med noen folk jeg møtte i Mancora. Greit at alle man møter utenfor Lima er nødt til å reise tilbake til Lima for å komme seg hjem igjen. Men det er litt kjipt også fordi man blir kjent med så mange også stikker de om 2 uker. Men nå har jeg i allefall en god grunn til å reise til London neste år for å besøke flere kjente! En fra språkurset returnerte til London med kjæresten sin forrige helg, men vi møttes først og spiste peruansk buffet på en restaurant som har peruansk dans som underholdning til maten. Plutselig dro han mannan på bordet ved siden av oss frem en liten rød boks og fridde til dama si. Mulig at noen ikke hadde klart å holde på den hemmeligheten for hu var allerede ganske stivpynta i forhold til alle andre der. Men artig var det uansett for jeg trodde sånt bare skjedde på film. I går var jeg på avskjedsfest hos en som skal reise hjem. Det var veldig gøy og sola var vel nesten stått opp innen jeg fikk lagt meg. Så dagen i dag ble en lat dag, men jeg orka etter 8 timer å dra meg ut av huset for å hente klesvasken min og kjøpe mat. I dag skal det liksom være en velkommstfest for alle som bor i KusiWasi (firmaet som mange studenter bor under) jeg har kun KusiWasi kontrakt siden de ikke eier huset, men tror det er en ca 10% sjanse for at jeg orker å kle på meg ordentlige klær og sminke meg for så å ta en taxi til der det skjer. Tror det kan bli en ganske vill fest, men kvoten for dte ble egentlig fylt i går. Typisk hvordan alt ofte havner på samme helg! Da jeg slo på tven for et par dager siden så var det en reisedokumentar om Bergen der. Det var rart det! Jeg er så langt unna!

Ingen kommentarer: